Tuesday 8 September 2015

nukilan pertama


Assalamualaikum.....

1st entri........ aku seorang plu..stay kt selatan tanah air... Alhamdulillah telah bekerja....ape yg aku nk kongsikan kt blog nih...adalah tentang kisah kehidupan aku yg amat terok............sampailah aku telah disahkan positiv HIV baru2 nih... berat sungguh dugaan aku..tapi nak wat camne..tu sume adalah kifarah atas dosa2 yg telah aku lakukan..........


kehidupan aku sebagai plu tak la tegar mana....tak la terlalu menunjuk yg aku nih seorang yg plu sejati....sumenye bermula bila aku start bekerja kt bandar JB nih 5 tahun lalu...perasaan ingin mencuba tersgt lah membuak... mase tu tak terfikir ttg HIV nih...yer la...budak baru nk mencuba dan mencari keseronokan katanye... tak silap aku mase tu thun 2011...time tu famous dgn laman sosial tagged..dari situ la..aku kenal ramai mamat2 plu sekitar JB...tapi aku x de la nk jmpe diorg.sbb perasaan takut tu masih menebal...then lama-kelamaan perasaan takut tu hilang...dan hidup lah aku bergelumang dgn dosa selama 5 tahun.....

selama 5 tahun tu la...aku igt aku nih sihat dan bebas dari virus yg amat aku tkutkan tu... seperti telah ditakdirkan...aku telah ditawarkan untuk melanjutkan pelajaran aku....untuk melanjutkan pelajaran tu..aku kene wat medical checkup... hari selasa...tarikh tak igt...aku amik cuti semata nk wat medical checkup....ujian darah HEP B dan C serta ujian HIV diambil...byk gak la diorg amik drg dalm 8 cc mcm tu...sbnrnye aku tkut dgn ujian HIV tu.yer la.aku kan golongan yg berisiko tinggi....da siap sume...nurse tu kate..appoiment dgn doktor 2  minggu lagi yer dik... aku pun balik kerumah dgn berharap keputusan darahku baik2 sahaja....

3 hari selepas tu..aku dpt panggilan dari klinik...dia meminta aku dtg semula ke klinik...katanya darah yg diambil pada hari itu tak mencukupi.....aku rase pelik...tak kan la tak cukup...diorang da amik 8 cc kot..kire byk tu....aku yg mls nk byk tanye..bersetuju untk ke klinik tu semula tuk di ambil balik darah aku tu.. di klinik tu...aku terus jumpe akak nurse aritu...dia ckp...darah aku tak cukup tuk test HIV...aku da rase cuak sgt...tp aku positive kan diri..x de ape akan berlaku... then darah aku di ambil lagi....pastu aku balik keje balik...........

24/8/15....appoiment aku dgn doktor untk medical checkup.... aku amik cuti pada hari tu.... kul 2 ptg aku da terpacak dpn bilik akak nurse aritu....smbil dalam hati..semoga sumenye baik2.... dan bilik akka nurse tu pun da buka,,aku terus jmpe dia...akak tu da kenal aku...dtg2 terus bagi dokumen pelbagai test aku...time dia nk bg tu..baru dia perasan..slip keputusan ujian HIV aku x der... dia pun pelik.... dia mntk aku pergi ke lab di hospital..aku yg sedikit panas hati..tp dpt bersabar...pergi la ke lab di hospital..sampai kat sane...kesabaran aku diuji lagi..mereka kata keputusan ujian HIV aku telah di hantar ke klinik dan pihak makmal tidak boleh bagi keputusan ujian HIV kepada pesakit yakni aku..dan meminta aku balik ke klinik bertanya pada staf sana.... aku rase da mcm bola..di tendang kesana sini.... tak lama pastu..aku dpt panggilan dari klinik...diorg kata keputusan ujian HIV aku da jmpe....aku rasa bersyukur sgt.....


dalam pukul 3.30pm...akak nurse tu amikan aku nombor sume..dia rase bersalah la kat aku...pasal keputusan ujian HIV aku tu.... tak lama pas tu...no aku dipggil tuk jmpe doktor.... aku ketuk pintu dan masuk..... dgn aku yg x sempat duduk lagi..seorang doktor perempuan mengajukan beberapa soalan yg tak sempat aku nk jawab...

doktor perempuan: sy bukan nk kepoh sgt..tapi kene kepoh sikit la yer..... macam mana awk ade hiv nih?? awak ade main dgn perempuan?...da kawen?? ade awek tak??

aku pada mase tu..terdiam seribu bahasa..tak tau nk jawab ape...hanya mampu angguk dan  gelengkan kepala jer..sbb lidah nih terkilu..dgn perasaaan sgt terkejut...mcm nk pitam bila doktor tu kate aku ade hiv...hanya Allah je tau mcmane perasaaan aku mase tu... aku hanya tertunduk tak berkata apa2..diam membisu... doktor tu je yg duk membebel....borang awk ni sy tak sign dulu.sbb kene wat mcm2 test lagi...pasni darah awk kene amik byk lgi...doktor tu pun isi borang makmal tuk aku amik darah aku lg...aku time tu...hanya menurut je ape yg doktor tu ckp... then aku keluar....bg borang makmal tu kt nurse td..dia pun rase simpati kt aku...soalan yg sama gak dia tnye kt aku..mcam mana aku leh dpt hiv nih...aku hanya mampu berdiam diri..tak tau nk kata ape... then kali nih..20cc darah aku diambil utuk ujian CD4,viral load, FBC(full blood count)...then nurse tu kate...keputusan darah aku tu akan dketahui sebulan lagi...dan aku pun balik...dalam kereta..aku termenung...time tu la memori dosa2 aku muncul bertalu2 dlm fikiran aku...rasa kecewa..rasa sedih..rasa takut...mcm2 rasa muncul...rasa nk nangis pun ade...............................................

6 comments:

  1. Salam Mr coDe....Amir doakan semoga Mr coDe tabah dalam menghadapi dugaan ini...

    Remember that Tuhan sebenarnyer sayang kat kita bila Dia bagi ujian dalam hidup kita ini...;-)

    p/s: by the way, buatlah widget followers supaya Amir boleh follow ur blog...;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam amir...thnks singgah n komen....tu lah..doakan aku diberikan kekuatan..huhu..=)..

      p/s:haha..da letak da..da follow pun..kihkih

      Delete
  2. hai coDe, selamat brkenalan.. sprtinya coDe brada hmpir dgn tmpat sy bljar..
    Semoga coDe trus kuat utk mnghadapi khidupan yg akn dtng..
    coDe..xder pn button follow kat blog coDE.. sush sy nk follow cite coDE nnti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai izz jer....selamat berkenalan juge...ye ke? study kt mane tu?? inshaAllah...ehhh..tak de eh??nnti la sy wat k..hihi

      Delete
    2. study kat area jb..hahaha..kantoi..shhh.. :p

      Delete
    3. hahaha...abih la kantoii....ati2 ade yg peratii..hak2

      Delete