Wednesday 21 December 2016

ND

Assalamualaikum....hai apa khabar sahabat2 semua...kali nih just nk share pasal appoinment aku hari ni dgn doktor Hafiz..

21.12.2016...tarikh temujanji aku dgn doktor hafiz....temu janji kali...aku terpaksa ambil off pagi..sebabnya aku tak dpt cuti....yer la...hujung thun...ramai la senior2 aku amik cuti nk spent time dgn anak2...cuti sekolah la katakan...hihihi.... then aku ke klinik...tmpt keje aku dgn klinik x de la jauh mane.dekat jer...sekangkang kera gak la kiranya..so x de la take time byk sgt nk ke klinik tu...

sampai kt klinik...amik no giliran tuk register...kene tggu dkt stgh jam gak la...biasalah klinik kerajaan ramai org..so kena sabar sikit..=)... then no giliran aku di pggil..pergi ke kaunter..daftar segala bagai...tiba2 akak kaunter tu tanya... adik keje mana ek? sebelum nih ada byr x? aku jwb.. errr...keje biasa2 je kak..errr..x per kak..sy bayar jer.. smbil hulur RM5 tuk perkhidmatan rawatan pakar...(even aku x pyh pun kene bayar..ttp dgn kos ubat n rawatan yg aku dpt..x per la..RM5 jer pun...berbanding harga ubat yg aku dpt tu..RM270 kot...)..pastu akak tu suruh aku tggu kt depan bilik 8...

dalam pkul 9...no giliran aku pun di panggil... masuk je bilik rawatan tu.terus disapa dgn doktor hafiz.. haii...apa khabar? mcmana awk? sihat? rasanya agk lama x jmpe awk nih... aku pun jwb..lama gak la doc..6 bulan yg lepas kot...hihihi... doktor hafiz berkata lagi...ok..result cd4 awk ada sedikit peningkatan..even x byk...tp much better..dari yg lepas 292.now dah 331... dan yang paling penting bila seorang pesakit hiv da start makan HAART...bacaan viral load dlm darah kamu... dan resultnye viral load awak...ND means NOT DETECTED.....great..ini sgt bagus...tht means ubat yg awk mkn hari2 tu berjaya dan virus hiv dlm bdn awk dah x dpt di kesan...tapi ini bukan bermakna virus hiv tu x de langsung dlm body awk...cuma x dpt dikesan dgn test yg dibuat....bila dgr je doktor hafiz ckp mcm tu..lega sikit hati nih..Alhamdullillah.. pastu doktor hafiz kata fungsi hati dan buah pinggang aku pun normal..tiada masalah...

aku ada gak tanya berkenaan TOXOPLASMOSIS..kaitanya dgn pesakit hiv..sbb ujian toxo aku yg lepas reactive..tapi doktor hafiz kata...sekarang toxoplasmosis tak lah ada kaitan sgt dgn pesakit hiv...jgn bimbang... then..doktor hafiz bg date jmpe balik dia 6 bulan akan dtg..tht means bulan 6 thun hadapan..dan repeat ambik darah tuk cd4 n viral load bulan 4..hopefully ada peningkatan dgn bacaan cd4 aku..=)

ok lah.tu jer ape yg aku nk share..utk kwn2 senasib diluar sana...jgn takut tuk mulakan rawatan bila di diagnosis positive..lagi cepat mulakan rawatan..lagi cerah tuk kita menjalani kehidupan seperti org biasa..

~stay strong,stay healthy and take yr medicine on time~

1 comment:

  1. Hi VJ mcm mana nak contact kamu? Dr Hafiz sgt bagus dlm uruskan RVD patient. Saya nak rujuk dia.

    ReplyDelete